lauantai 6. kesäkuuta 2015

Sukelluskertaus - Padi Scuba Review

Kävin tänään Sukelluskoulu Aallon järjestämällä kertauskurssilla koska viime sukelluksista on kertynyt aikaa ja luulen että kesällä tulee taas käytyä.

Kertauskurssi oli mainio tapa virkistää tietoja ja taitoja. Pääsin kokeilemaan Halcyonin Wingiä (yhdellä pullolla), aiemmin olen sukeltanut vain liivillä. Wing tuntui mainiolta ja luulen että pyrin jatkossa käyttämään sellaista jos vain vuokralle löytyy, myös ostoslistalle jos joskus ostan oman setin. Sukellusharjoituksissa oli harjoitteita vaikka millä mitalla ja itse sai pyytää mitä asioita halusi erityisesti harjoitella. Käytiin läpi myös mm. kompassia, nosteenhallintaa ja merkkipoijun ilmalla täyttäminen ja nostaminen pinnalle.

Suosittelen vastaavaa kurssia kaikille joille on kertynyt taukoa, tästä on varmempi olo taas jatkaa harrastusta ja mennä myös etelän vesiä lomalla kokeilemaan.

torstai 21. heinäkuuta 2011

Kreeta - Almyrida

Kreetan kesän matka 2011 oli 3 viikon pituinen, asuimme pienessä Aspro nimisessä "kylässä", Almyridan pohjoispuolella. Ohjelmaa oli kuitenkin sen verran etten ehtinyt kuin yhdelle sukellusreissulle. Almyridan keskustassa huomasin 'Omega Divers' nimisen paikan, omistaja vaikutti tutulta ja kesti pari päivää kun tajusin että sama mieshän se oli töissä pari vuotta sitten Paradise diving centerissä Rhethymnonin lähellä. Liikkeessä suunnittelin halkio-räpylöiden ostoa ja sainkin lupauksen että sukellusreissulla voisin ensin kokeilla niitä ennen ostopäätöstä, hienoa palvelua!

Reissu tehtiin muutaman merimailin päähän koilliseen satamasta, suunnilleen Kokkino Chorion kylän kohdalle. Suoritettiin kaksi sukellusta joista toinen oli ns. 'totuttelu' retki, pitkä loiva sukellus ja toinen sukellus luolaan.

Näytä suurempi kartta

1. kohde - Prapano Cape

Prapano capessa näimme paljon isoja merisiilien kuoria (kuvassa minulla kädessä) ja pieniä kaloja. Perillä oli käännös suuren kivenlohkareen ympäri jonka onkaloissa oli piilossa hummereita. Hummerit olivat hauskan näköisiä, pitkät 'viikset' ja isot sakset.

2. kohde - Elephant Cave

Luolasukellukseen saimme mukaan ledivalaisimet (tämmöinen pitänee hankkia myöhemmin). Luolan suuaukko oli n. 10 metrin syvyydessä ja matkaa saaren alle kertyi muutama kymmentä metriä. Sukellus oli todella hieno kokemus, suuaukko on suuri (~10x4m) joten on hieno katsoa miten sinistä hehkuva aukko jää taakse ja edessä on täysi pimeys jota lamput halkovat. Luolan sivuonkaloihin oli kielletty menemästä ja sukelsimme pääreittiä pitkin kunnes saavuimme suureen tilaan jossa pystyi ottamaan maskin pois, happea tulee luolaan tippukiviä pitkin saaren pinnalta maan läpi suodattuneen veden mukana. Luola oli todella vaikuttava, täynnä mutkikkaita luonnon muodostelmia ja pitkiä tippukiviä joiden päässä hehkui pisaroita. Luolan pohjalta löytyy sitten varsinainen aarre, elefantin fossiili. Oppaat kertoivat että tämä fossiili on yksi tärkeä kappale Välimeren synnyn tutkimuksessa ja ajoittamisessa. Yhtäkkiä luolassa lilluessamme perältä alkoi kuului mörähtelyä ja loiskahtelua ja opas sanoi kyseessä olevan merihylje. Valtavasta koostaan huolimatta hylje pääsi livahtamaan jotain sivutunnelia pitkin meidän ohitsemme. Kun sukelsimme takaisin luolan suuaukolle päin, hylje kävi pari kertaa kääntymässä luolan suuaukolla, se oli muutaman metrin pituinen ja ilmeisesti tiineenä oleva naaras koska vatsa oli niin suuri, todella vaikuttava näky.

Suosittelen luolaa kaikille Almyridan lähistöillä kävijöille, hieno kokemus. Kävin myös ostamassa halkio-räpylät itselleni, ne on mukavan kevyet potkiessa.

sunnuntai 25. heinäkuuta 2010

Parga - Sivota

Teimme kesällä lomamatkan Kreikan Pargaan jossa soitin Poseidon Diving nimiseen yritykseen. Sukelluksia oli tarjolla mille päivälle tahansa, jotkut Pargan liepeillä ja toiset tunnin ajomatkan päässä, valitsin pidemmän reissun sillä Pargan lähistöllä ei ainakaan näyttänyt pinnan alla elämää olevan, tein useita snorklausreissuja joissa kävin max 6m syvyydessä enkä nähnyt näiden sukellusten aikana yhtä ainoaa simpukankuorta! Onneksi näin ei ollut laita sukelluskohteessa :)

Näytä suurempi kartta

1. Kohde - Agios Nikolaos

Ensimmäinen sukellus tehtiin n. 30m korkean seinämän vieressä. Sukelsimme seinämää hitaasti alaspäin yrittäen bongata mustekaloja jotka sukelluksen järjestäjän mukaan useasti tulevat nukkumaan seinämän koloihin. Seinämässä oli paljon repeämiä joissa elämä kukoisti. Aluksi näimme 'laihoja' mutta säteeltään suurikokoisia meritähtiä joista osa liikkui yllättävän nopealla tahdilla seinämää pitkin. Seinämässä kasvoi myös matoja jotka pitävät viuhkan muotoista 'houkutinta' putkensa ulkopuolella ja vetävät viuhkan sisälle jos jotain syötävää koskettaa viuhkaa, hienon näköisiä! Mustekaloja emme valitettavasti nähneet. Huomasin puolen tunnin kohdalla että ilmaa ei ole jäljellä paljoa ja ilmoitin tästä käsimerkein muille sukeltajille ja paluunousu piti aloittaa, kävimme maksimissaan Suunto D4:sen mukaan 19.9m syvyydessä. Pinnalle palattua huomasimme että veneen lähellä oli 2 suurikokoista delfiiniä, näky oli lumoava ja tulevaisuudessa toivon näkeväni näitä veijareita pinnan allakin!

2. Kohde - Alcatraz

Toinen sukellus tehtiin pienen saaren ympäri jonka loppupuolella teimme sukelluksen luolaan. Saaren ympärillä suorastaan kuhisi erilaisia kalaparvia, pohja oli täynnä kiven möhkäleitä joiden välissä kalat liikkuivat. Luolaan päästyäni huomasin pohjassa useita 10-20cm matoja joilla oli valkea karvoitus. Kun käden vei lähelle mato reagoi pörhentämällä turkkia :) Myöhemmin sain tietää että näitä otuksia kutsutaan nimellä 'Fireworm'. Luola oli todella hieno sillä aurinko paistoi pienistä reikäsistä joita katossa oli valaisten pohjaa. Luolan loppupuolella huomasin että nurkassa oli joku isompi mötikkä. Menin lähemmäksi ja huomasin että pohjalla on suurehko kala nukkumassa ja ilmeestä päätellen murjottamassa. Jos käden vei lähelle, kala pörhenteli selkäeviään jotka olivat pitkiä. Pinnalla paljastui että kyseessä on mikäpä muu kuin Skorpioni-kala! Onneksi sukeltajaparilla oli kamera mukana ja saimme mörön ikuistettua! Tämä oli ehdottomasti tähän asti paras sukelluskokemukseni!

torstai 16. heinäkuuta 2009

Länsi-Tonttu

Kävin mukana sukellusretkellä Länsi-Toukissa eli tuttavallisemmin Länsi-Tontussa. Aurinko paistoi ja vesi oli erittäin lämmintä, pinnassa 23 astetta ja 15m syvyydessäkin vielä 10 astetta. Märkäpuku riitti siis mainiosti. Suunnitelmana oli sukeltaa saaren viertä pitkin kallion reunaa seuraten ja käydä läheisellä hiekkapohja-alueella tutkimassa sinne sukellusretkiä varten vietyjä esineitä.

Sukelsimme parini kanssa pariköyttä käyttäen sillä näkyvyys vaikutti aluksi heikolta. Sain parilta lainaksi lampun jossa oli mukavan pitkä ja kapea säde, tämmöinen varuste pitää pistää ostoslistalle välittömästi! Oli varsin tunnelmallista katsella kahden valokeilan liikettä valtavaa kalliomuodostelmaa ja hiekkapohjaa vasten. Ilman lamppua olisin takuulla missannut pohjaa tutkivan kilkin jonka ruskea selkä auttoi sitä maastoutumaan hienosti. Tällä reissulla testasin myös ensi kertaa Suunto D4 sukelluskelloani joka toimi hienosti, siitä oli kätevä seurata sukellusaikaa ja syvyyttä. Kello myös piippasi puolen tunnin kohdalla joka on hyvä muistutus. Nousu tuli suoritettua hieman liian nopeasti ja kello piippasi heti, jäin 3 metriin turvapysähdykselle.

Hiekkapohjan saavutettuamme huomasimme että näkyvyys parani huomattavasti ja oli välillä n. 6-10 metriä. Pohjasta löysimme mm. suuren letkukerän, traktorin renkaan, haulikon hylsyjä ja köysimytyn :) Suunnistimme kompassin avulla takaisinpäin sillä olimme eksyneet kallioseinämästä kauemmas merelle päin.

Hyvä reissu ja mukavat olosuhteet. Reitti laski tasaisesti alaspäin joten paineentasauksia ei tarvinnut juurikaan tehdä.

tiistai 23. kesäkuuta 2009

Shinaria

Ensimmäinen laitesukellukseni Välimerellä! Kreetan matkaa ennen otin yhteyttä Paradise Diving Centeriin ja matkan aikana ilmoittauduin mukaan sukellusreissulle. Reissu tehtiin Rhethymnonista toiselle puolelle saarta Shinariaan mutta ajomatka oli onneksi vain puoli tuntia. Mukana oli myös pari muuta kokeneempaa sukeltajaa.

View Larger Map

Shinariassa oli mukava vaalea ranta, ei paljoa turisteja ja jyrkät (mutta ei kovin korkeat) kallioseinämät reunustivat merenpoukamaa jossa sukellus tapahtui. Paikalla oli toinenkin sukellusporukka. Pohja muodostui suurelta osin kivistä ja merenalaisen luonnon muodostelmista joten näkyvyys oli erittäin hyvä (~20-30m). Suoritimme kaksi sukellusta joista molemmat olivat pitkiä ja loivia eikä näinollen varsinaista erillistä turvapysähdystä tarvittu nousuun.

Ensimmäisessä sukelluksessa tehtiin pitkä lenkki jonka päässä, vain hiukan lahden poukaman ulkopuolella, sijaitsi tunneli joka lähti 16m syvyydestä ja päätyi n. 10m syvyyteen. Merenpohjassa tunnelin suuaukolla tapasimme tummameriahvenen joka oli lähemmäs metrin mittainen ja suurin tähän asti näkemäni kala. Ahvena kuitenkin pötki pakoon meidän tullessa lähemmäs. Tunneli johon menimme peräkanaa oli aika kapea ja rinnakkain ei olisi mahtunut sukeltamaan, tunsinkin loppuvaiheessa miten säiliö rapsutteli seinämää pari kertaa. Tunneli oli todella hieno kokemus, auringonvalo paistoi pinnalta valaisten seinämät joita pitkin kultakalat parveilivat. Kuplat kimmelsivät tunnelin katossa.

Toinen sukellus oli samantapainen kuin ensimmäinen mutta sukelsimme vapaammin pohjaa tutkien. Löysimme suuria merisiilejä sekä isoja mustia sieniä jotka olivat pehmeitä ja joita käytetään ihan pesusieninäkin. Pohjalla pyöri iso joukko värikkäitä riikinkukkokaloja sekä muita pieniä minulle tuntemattomia kaloja. Kävimme parissa kohtaa lähellä syvempiä rotkoja jotka näyttivät ulottuvan muutaman kymmenen metriin syvyyteen, halu sukeltaa syvemmälle oli todella kova :)

Söderskär

Ensimmäiset avovesisukellukseni tapahtui Söderskärin majakan edustalla jossa teimme 5 sukellusta kahden päivän aikana. Sukelluksiin sisältyi OWD kurssin harjoituksia : maskin tyhjennystä vedestä, kaverin auttamista ilman loppuessa sekä suunnistusta kompassin avulla.

View Larger Map

Matka Vuosaaren satamasta kesti alle tunnin ja pian oltiinkin jo varusteet niskassa. Oli kesäkuun 2. päivä ja veden lämpötila huikeat 7 astetta! Puimme ylle 5 mm märkäpuvun jonka päälle vielä 3 mm 'puolipuku' jossa oli huppu. Näillä pärjäsi suhteellisen hyvin, kylmä hohkasi vahvasti vasta sukelluksien loppuvaiheilla.

Sukellukset tehtiin suoraan veneestä. Näkyvyys oli yllättävän hyvä, sukelluskohde sijaitsi saarten välissä ja vesi oli tyyntä. Pohjassa näkyi paljon pieniä simpukan kuoria ja kiviä, kallioseinämät olivat vaikuttavan näköisiä. Tapasimme pohjassa myös useita kilkkejä sekä kampeloita. Kilkit olivat hienoja otuksia, osa lähes läpikuultavia.